Saturday, October 29, 2011

Seminar Islam Nusantara peringkat ASEAN 2011 : Pemikiran dan Cabaran masa kini [bahagian 1]


...Bismillah Alhamdulillah...

Segala puji atas nama Allah... raja segala raja yang wujud... dan tidak mati selamanya., yang dibawahnya kekuasaan arsy yang agung.. meliputi langit dan bumi. Selawat dan salam keatas junjungan mulia Rasulullah s.a.w dan para kaum kerabat serta sahabat baginda.

Permulaan kehidupan bermula dari alam rahim hingga ke saat ini semuanya atas rahmat dariNya. Setiap yang hidup itu ada aturannya.. dan jalan yang perlu ditempuhi.. Alhamdulillah lapan daripada 20 exco Sahabat Masjid Imam As-Syafie terpilih untuk menyertai seminar anjuran Pusat Islam Universiti Utara Malaysia



Pengembaraan bermula !!

25/10/2011

"SEMINAR ISLAM NUSANTARA" bermula pada 25 Oktober 2o11 iaitu pada hari ini dan perasmiannya adalah pada malam hari. Perjalanan kami bermula dengan setiap exco, muslimin dan muslimat berkumpul di Masjid Sultan Badlishah sebelum Zohor..



[exco akademik, kebajikan dan exco Dakwah tarbiyah
menyambut kedatangan presiden SM]

1.40pm (sementara menunggu bas)...

Bas yang akan membawa peserta yang terdiri daripada pelajar dan staf akan tiba pada pukul 2.30pm, sementara menunggu... peserta telah mengisi waktu lapang dengan aktiviti santai ukhwah, (sesi ABC)



[ santai sebegini mengeratkan ukhuwah.. ]

Perjalanan bermula setelah peserta dan staf mengumpul dan menyimpan barang masing-masing pada tempat penyimpanan barang.. PERJALANAN BERMULA !!

3.40pm (Jeti ke Langkawi)

Alhamdulillah... selamat tiba ke jeti. Feri yang akan membawa kami Langkawi bertolak pada 4.30pm ini, oleh itu, kami menunggu dengan sabar sementara waktu itu tiba...



[exco penerbitan dan exco akademik, kebajikan sedang sabar menunggu]

Sedikit Selingan :

Program ini dianjurkan oleh Pusat Islam UUM yang melibatkan
beberapa buah negara nusantara seperti Indonesia,
Thailand dan Brunei.

Peserta dianggotai seramai 40 orang pelajar dan staf Pusat
Islam terutamanya pengarah dan jawatankuasa tertinggi
mereka.


[ Feri yang akan membawa peserta dan staf.. ]


[ mengabadikan kenangan... di sini.. ]


4.30pm ( FERRY !!!!!!!!!!!!!)

Pengembaraan menuntut butiran mutiara ilmu kini bermula lagi apabila feri kami telah tiba di dermaga. Peserta beratur untuk mengambil tempat masing-masing. kami semua berkumpul dibahagian bawah deck untuk memudahkan urusan. Kelihatan Saudara Jelani (tengah) sibuk mengatur kemasukan para peserta dibantu oleh saudara Nizam.


[ penasihat sekretariat Sahabat Masjid (Ustaz Aus Korni) turut serta dalam program ini
sebelah kiri. ]


Perjalanan menaiki feri mengambil masa lebih kurang sejam, dalam pada tempoh itu peserta terutamanya pelajar mengisi masa senggang mereka dengan tidur, ada yang menonton televisyen , menyiapkan assignment dan membaca buku..

5.50pm (Langkawi...)

Lewat petang itu, akhirnya kami selamat tiba di jeti Langkawi. Waktu pun telah menunjukkan waktu Asar telah lama berlalu..


[ pergerakan keluar dari feri ]

[ ketibaan.. ]

Kami menunaikan solat Asar secara BERJEMAAH sebelum menaiki bas yang disediakan yang akan akan menghantar kami ke De Baron resort, tempat seminar nusantara itu berlansung.


Seminar Islam Nusantara : bahagian 1

No comments:

Post a Comment

sahabat masjid imam as-syafie sesi 2013/2014

sahabat masjid imam as-syafie sesi 2013/2014

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...