Sunday, October 30, 2011

Jari jemarimu... RAHSIA di sebalik???


Istimewanya jari manusia... saling melengkapi antara sendiri.. jika ibu jari sakit, jari yang lain sukar untuk memainkan peranannya.. dan begitu juga sebaliknya.. namun itu tidak menjadi masalah bagi mereka yang Allah telah kurniakan keistimewaan dari segi fizikalnya.. Jari jemari manusia menyimpan seribu satu rahsia pemiliknya.

bercakap soal jari ini, berapa ramai dikalangan kita selalu bermuhasabah diri ketika melihat jari?adakah kita pernah menghargai pemberian nikmat Allah yang satu ini??

Sebut mengenai jari juga.. pasti tergambar akan tilikan-tilikan jari yang diamalkan oleh nenek moyang terdahulu. Semestinya kita akan mengatakan ianya khurafat kerana mensyirikkan Allah.. tapi.. harap 'mind setting' itu dapat di ubah setelah membaca artikel ini.
Antara misteri jari ialah penentu kepada kesihatan manusia. Menurut ajaran Islam seseorang perempuan yang ingin dikahwini juga adalah diseru agar dilihat dan diperhatikan kepada jari. Melaluinya kesihatan seluruh tubuh badan dapat dipastikan oleh pihak lelaki. Sebagai bukti kekuasaan Allah yang telah menjadikan jari ialah bagaimana penghidap kencing manis juga adalah dinasihatkan oleh pakar kesihatan agar membuat pemeriksaan sendiri terutama pada jari-jemari dan juga jari kaki yang sering kebas untuk mengesan tanda luka atau jangkitan. Ini kerana deria rasa sakit penghidap kencing manis akan berkurangan. Rawatan awal ini dapat mengelak jangkitan merebak dengan lebih dahsyat

Selain itu perokok tegar juga dapat dikesan melalui tanda-tanda tindak balas bahan kimia dalam rokok yang terdapat di jari-jemari. Buktinya setiap kali perokok menyedut, dia akan menyerap masuk lebih dari 4,700 bahan kimia yang telah terbukti memberi kesan buruk pada setiap inci tubuh perokok. Antara kesan serius ini ialah kulit lebih cepat berkedut, gigi dan jari-jemari perokok akan menjadi kuning.

Manakala dalam masyarakat Cina lebih gemar menilik dan membelek tangan serta kulit timbul di jari-jemari untuk menilik masa depan seseorang. Pemerhatian yang mendalam dengan mengambil kira susur galur urat di jari-jemari akan menceritakan banyak rahsia seperti kebahagiaan dan kecelakaan seseorang menurut pengamalan masyarakat Cina.

Berbeza pada masyarakat Melayu yang sinonim dengan penghayatan Islam pula mengembalikan rahsia dan cap jari adalah milik Allah pencipta manusia. Namun, sekiranya kita perhatikan jaluran urat di tapak tangan kanan akan tertera nombor Arab 18 dan tapak tangan di bahagian kiri pula akan tercatat nombor 81. Jika seorang hamba Allah berdoa, maka kedua-dua tapak tangan ini akan dicantumkan dan cantuman ini akan menjadikan angka 99. Nombor 99 ini boleh diertikan dengan 99 nama Allah Yang Maha Agung Lagi Maha Mulia.




Hakikatnya, jari dan cap jari serta tapak tangan kita merupakan tanda di antara tanda kekuasaan Allah. Kondisi dan struktur jaringan halus urat timbul yang kompleks ini telah menyebabkan proses sains dan teknologi makin berkembang pesat untuk mengkaji serta menyelidik demi menambah baik kesenangan dan keselesaan hidup manusia pada masa mendatang. Walaupun situasi jenayah makin bertukar dan berkembang pesat selari dengan kepesatan teknologi, namun adalah sesuatu yang mustahil di alam ini bagi menghilangkan dan melenyapkan identiti diri kerana setiap penciptaan manusia ada hikmah yang tersirat dan tersimpul di sebalik kejadiannya.


Penulis :Nur Asiah bt Abd Ghani (http://ummiesufia.blogspot.com)
Di edit : nature mujahid



No comments:

Post a Comment

sahabat masjid imam as-syafie sesi 2013/2014

sahabat masjid imam as-syafie sesi 2013/2014

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...