Wednesday, November 14, 2012

LEMBARAN MUHARRAM

Bismillah Alhamdulillah


Segala puji bagi Allah yang menciptakan segala sesuatu. Sesumur usia kini berlalu lagi, meninggalkan kita setelah genap setahun. Begitu banyak suka duka, pengalaman dan sebagainya yang kita lalui sepanjang tahun 1433 Hijrah ini. Peredaran masa dan ruang akhirnya membawa kita ke lembaran hidup yang baru, lembaran 1434 Hijrah.

Sepanjang tempoh itu, mari muhasabah sejenak, sejauhmana keberadaan dan pembawakan kita selaku hamba kepadanya? Ana yakin pasti ramai yang punyai azam ketika 1433 Hijrah melangkah. 

Tanya pada diri kita sejauhmanakah azam itu terlaksana? 

AHLAN-AHLAN YA MUHARRAM



Allah berfirman : "Sesungguhnya bilangan bulan disisi Allah ada dua belas bulan, dalam ketetapan Allah diwaktu DIA menciptakan langit dan bumi, diantaranya ada empat bulan yang Haram. Itulah agama yang lurus, maka janganlah kamu menganiayai diri kamu dalam bulan yang empat itu, dan perangilah kaum Musyirikin itu semuanya sebagaimana mereka pun memerangi kamu semuanya, dan ketahuilah bahawa Allah bersama orang yang bertaqwa." [At-Taubah : 36]

Salah satu bulan haram itu ialah Muharram.

Perkara terpenting yang perlu kita lakukan selaku seorang muslim ialah, muhasabah dan merangka perjalanan kita untuk setahun lagi. Dalam istilah lain juga dikenali sebagai "AZAM" 

TINDAKAN DI BULAN MUHARRAM


  1. Banyakkan melakukan amalan-amalan ibadat sunat kerana pahalanya besar seperti yang di riwayatkan dalam tafsir Ibnu At-Tabari. Abdullah Ibnu Abbas meriwayatkan dari Rasulullah s.a.w bersabda "makiat yang dilakukan di bulan Muharram lebih besar dosanya dan amal kebaikan yang dilakukan adalah lebih besar pahalanya.
  2. Berpuasa di 10 Muharram dan diikuti sehari sebelum atau sehari selepas.
  3. Banyakkan puasa sunat di bulan ini, Dari Abu Hurairah r.a, Rasulullah s.a.w bersabda : puasa yang paling utama selepas puasa Ramadhan ialah berpuasa di bulan Muharram
Apabila kita punyai kesempatan melakukan kebaikan, janganlah menunda-menundanya dan meremehkan akhirat. Jom berhijrah... kita RETREAT AND RECHARGE semula.. ^^

Selamat menyambut tahun baru Hijrah 1434 Hijrah dan awal Muharram daripada kami barisan PIMPINAN SMIAS 2011/2012 buat semua saudara seagama, bersama kita menjadikan diri kita mukmin yang lebih baik di tahun baru ini insyaAllah..

Bukalah lembaran baru dalam hidupmu.

~Perutusan SMIAS 2011/2012

No comments:

Post a Comment

sahabat masjid imam as-syafie sesi 2013/2014

sahabat masjid imam as-syafie sesi 2013/2014

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...