Tuesday, June 19, 2012

Ukhwah Seperti CHICKEN CHOP

Bismillah Alhamdulillah

Bulan Rejab kini berada dipenghujungnya dan bakal meninggalkan kita semua. Alhamdulillah bagi yang belum sempat meraih lombong pahala dibulan Rejab, inilah kesempatan dibulan Syaaban nanti insyaAllah.

Kesibukan dengan bulan peperiksaan menjadi kekangan dalam menintakan pena didalam blog ini, Alhamdulilah Allah permudahkan segalanya. Petang ini ana ada paper tapi hati ini terpanggil untuk berkongsi sedikit perkongsian. Moga bermanfaat insyaAllah

Pernah Antum semua makan CHICKEN CHOP???

[...Chicken Chop Versi SMIAS...]


Apa yang ada kat hidangan itu? Ya.. ayam, fries, bun, coleslaw dan seasoning dip. Itu yang menjadikannya sedap. Berbalik pada tajuk entri diatas, ukhwah seperti CHICKEN CHOP… betul ke?

Sebelum tu, Jom kita renung sejenak firman Allah

“sesungguhnya orang-orang mukmin itu bersaudara, kerana itu damaikanlah antara kedua saudaramu dan bertakwalah kepada Allah agar kamu beroleh rahmat”

[Al-Hujurat :10]


Pengajaran yang ingin disampaikan melalui surah ini ialah penegasan bahawa orang-orang yang mukmin itu ialah bersaudara. Orang-orang yang beriman itu sedar konsep Brother hood dalam Islam itu penting dan merupakan kekuatan ummah. Ana ingin memetik pesan seorang sahabat ana “Ikatan persaudaraan Islam itu perlu diutamakan lebih daripada ikatan-ikatan yang lain” – de’Tetouanz (bidang Usuluddin, Universiti Al-Qarawiyyin).

Ikatan persaudaraan ukhwah dalam Islam termasuklah :

- 1. Kasih sayang

- 2.Tolong menolong tanpa diskriminasi kelas

- 3.Tanpa tipu menipu

4.Tiada tindas menindas

Dari Abu Musa Al-Asha’ri, Rasulullah S.A.W. bersabda:

“Orang beriman itu ibarat sebuah bangunan, setiap satu menyokong yang lainnya” (riwayat Bukhari dan Muslim)

Dari Anas bin Malik, Rasulullah S.A.W. bersabda:

“Tidak beriman (dengan iman yang sempurna) sesiapa di antara kamu sehingga dia mencintai saudaranya sebagaimana dia mencintai dirinya” (riwayat Bukhari dan Muslim).

Dari Abu Ayub Al-Ansari bahawa Rasulullah S.A.W. bersabda:

“Tidak boleh seorang muslim itu memutuskan hubungan dengan saudaranya lebih dari tiga malam dengan berpaling daripadanya bila bertemu, sesungguhnya yang terbaik antara keduanya adalah yang dahulu memberi salam” (riwayat Bukhari dan Muslim)

Ukhwah CHICKEN CHOP

Untuk menyiapkannya, perlu pelbagai ramuan khusus dan kombinasi pelbagai untuk mewujudkan hidangan “western” yang super marvelous ini. Begitu juga dianalogikan kita selaku sahabat seperjuangan terutama dalam SMIAS.. Mt mahupun Exco.. saling melengkapkan seperti sedapnya CHICKEN CHOP petang itu

Moga Ukhwah kita kekal insyaAllah..

No comments:

Post a Comment

sahabat masjid imam as-syafie sesi 2013/2014

sahabat masjid imam as-syafie sesi 2013/2014

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...