Wednesday, June 20, 2012

Israk' Mikraj & SMIAS

Bismillah Alhamdulillah

Pusat Islam Universiti Utara Malaysia (UUM) telah menganjurkan pengisian halaqah Israk' Mikraj sempena berlansungnya bulan Rejab yang dimuliakan Allah ini pada19th Jun 2012 bersamaan dengan 29th Rejab 1433H.

Perkongsian halaqah ilmu malam itu dipengerusikan oleh Ustaz Mokhtar, memegang taklifan sebagai Imam satu masjid sultan Badlishah.. Pengisian selama sejam itu memberi pemurnian kembali pada ilmu yang sedia ada mengenai peristiwa penting dalam sejarah Islam ini.

Perkongsian mengenai Israk' Mikraj sememangnya memerlukan ilmu yang tinggi dalam menjelaskan maksud tersirat yang banyak sangat terkanung dalamnya, suatu hikmah-hikmah yang diselitkan oleh Allah yang maha bijaksana. Berikut sedikit ringkasan yang pihak kami lakukan daripada curahan ilmu yang diperolehi bagi memudahkan proses pemurnian itu insyaAllah.

PERJALANAN ISRAK'

Sebelum Rasulullah diperjalankan, Malaikat Jibril dan Mikail telah membelah dada/ perut baginda dan disucikan dengan air zam-zam. Dibuang ketulan hitan ('alaqah) iaitu tempat syaitan membisikkan was-was. Kemudian dadanya dijahit semula dan dimaterikan "khatimin nubuwwah" yang bermaksud penutup sekalian kenabian. Rasulullah menunggangi Buraq... yang membawa makna petir/kilat.

Sepanjang perjalanan Israk' itu, ada beberapa point penting yang kita kena "alert" dan "highlight" disini..

>RASULULLAH BERHENTI DI 3 TEMPAT

1.Negeri Thaibah (Madinah) tempat Rasulullah bakal melakukan hijrah
2.Bukit Tursina iaitu tempat nabi Musa a.s menerima wahyu dari Allah
3.Baitul-Laham iaitu tempat kelahiran nabi Isa a.s

Sepanjang perjalanan, Rasulullah diganggu oleh Jin Ifrit yang membawa api bagi memusnahkan Rasulullah namun dengan kekuasaan Allah, Jibril mengajarkan bacaan yang mampu menewaskan Jin Ifrit tersebut.

Antara peristiwa simbolik yang berlaku ada banyak, ana kongsikan dua daripadanya

1. Rasulullah melihat ada sekelompok kaum sedang bercucuk tanam dan terus menuai hasil tanaman mereka. Tanaman itu kemudiannya tumbuh semula seolah-olah belum dituai. Hal ini berlaku berulang-ulang. Jibril memberitahu Rasulullah bahawa "itulah kaum yang berjihad FISABILILLAH yang digandakan pahala kebajikan sebanyak 700 kali ganda.

SubhanAllah ya pembaca yang kami muliakan kerana Allah.. begitu besar sekali pahala yang diberikan, oleh itu, andai dirimu seorang dai'e yang dilemparkan debu caci maki dan sebagainya.. senyumlah kerana Allah menjanjikan ini untuk para pembela fisabilillah.

2. Mereka yang memecahkan kepala mereka kemudian kepala itu tumbuh kembali dan mereka memecahkan lagi kepala mereka dan dilakukan berulang-ulang kali. Jibril memberitahu kepada Rasulullah bahawa itu adalah mereka yan gbegitu berat untuk bersujud kepada Allah yakni meringan-ringankan solat..
Rasulullah kemudiannya tiba di Masjid Al-Aqsa di Palestin, bumi barakah yang pernah menyaksikan pemerintahan agung seorang nabi Allah yang memerintah empayar kerajaan dunia. Rasulullah menjadi Imam kepada sekalian nabi-nabi dan rasul sebelum baginda yang mana simbolik pada peristiwa ini, Rasulullah merupakan PENGHULU kepada sekalian nabi dan rasul yang Allah utuskan sejak ribuan tahun yang lampau.

Satu ketika Rasulullah merasa dahaga dan Jibril membawakan dua bejana yang berisi arak dan susu. Rasulullah memilih susu yang sesuai dengan fitrah kita. Ustaz mokhtar tekankan kepada hadirin jemaah malam itu

"Rasulullah memilih meminum susu dan Jibril berkata jika Rasulullah memilih arak nescaya akan ramai umat baginda yang akan sesat.. zaman kini, kita melihat begitu ramai pihak yang sesat dan Rasulullah sudah bersabda bahawa kita akan terbahagi kepada 73 kelompok yang mana 72 kelompok akan memasuki neraka. Cuba bayangkan itu Rasulullah pilih susu.. jika Rasulullah memilih arak??"

Nauzubillah min zaliq... sekadar mencetus fikiran kritis.
PERJALANAN MIKRAJ

Secara ringkasnya Rasulullah menaiki semua tingkat langit dan bertemu dengan nabi-nabi yang telah ditetapkan oleh Allah yang juga sebenarnya merupakan simbolik apa yang bakal berlaku kepada baginda.

Langit Pertama : Rasulullah bertemu dengan nabi Adam
Langit kedua : Baginda bertemu dengan nabi Isa a.s dan nabi Yahya A.s
Langit ketiga : Pertemuan antara nabi Yusuf dengan Rasulullah.. Rasulullah terpegu dengan keindahan wajah lelaki itu yang akhinya memperkenalkan dirinya sebagai nabi Yusuf...

Langit keempat : Rasulullah bertemu dengan nabi Idris a.s, manusia yang pertama menguasai pena dan dimuliakan oleh Allah kedarjat yang tertinggi

Langit kelima : Rasulullah bertemu dengan nabi Harun
Langit keenam : Beliau bertemu dengan nabi Musa
Langit ketujuh : Rasulullah bertemu dengan nabi Ibrahim Khalilullah

Dilangit ketujuh ini Nabi Ibrahim memberi tanaman Syurga kepada Rasulullah untuk kita umatnya..

>SubhanAllah,
>Walhamdulillah,
>Wa la ila haillAllah
>Allahuakhbar
>La haulawala quwatta illa billahil Azim
Rasulullah akhirnya tiba di pucuk Sidratul Muntaha yang Jibril sendiri tidak boleh melaluinya.SubhanAllah sahabat-sahabat semua.. kemudiannya Rasulullah tiba di destinasi terakhir iaitu di Hadratul-Qudus dan Hadrat Rabbul Arbab.. Rasulullah bersujud melihat zat Allah. Disini, sesi dialog antara Rasulullah dan Allah bermula

Allah s.w.t : Ya Muhammad
Rasulullah s.a.w : Labbaika
Allah s.w.t : Angkatlah kepalamu dan bermohonlah.. KAMI perkenankan

Rasulullah s.a.w : Ya Rabb, engkau telah mengambil Ibrahim sebagai Khalil, Engkau berkata-kata dengan Musa. Engkau memberikan Daud kerajaan yang besar dan mmapu melembutkan besi. Engkau kurniakan kerajaan Sulaiman yang Engkau tidak kurniakan kepada sesiapapun dan memudahkan Sulaiman menguasai Jin, manusia, binatang dan angin. Engku ajarkan Isa "taurat dan Injil". Dengan izinMU dia dapat menyembuhkan orang buta, orang Sufaq dan menghidupkan mereka yang mati. Engkau lindungi dia dan ibunya dari Syaitan.

Allah s.w.t : Aku mengambil mu sebagai kekasihku (Habiburahman). Aku perkanankan dirimu sebagai penyampai berita baik dan amaran kepada umatmu. Aku buka dadamu dan buangkan dosamu. Aku jadikan umatmu sebaik-baik umat. Aku beri keutamaan dan keistimewaan padamu diakhirat kelak. Aku kurniakan 7 ayat dari bawah Arsy yang tidak pernah ku berikan kepada para nabi dan rasul sebelummu. Aku berimu ayat-ayat akhir dari surah Al-Baqarah sebagai suatu perbendaharaan dibawah Arsy. Aku berikan habuan daripada kelebihan Islam, hijrah, sedekah dan amal Makruf nahi Munkar. Aku kurniakan panji-panji Liwa-ul-Hamd. Maka Adam dan semua lainnya dibawah panji-panjimu. Dan AKu fardhukan kepadamu dan umatmu 50 (waktu) sembahyang
Seperti kita sedia maklum, nabi Musa kemudiannya meminta Rasulullah untuk naik semula menghadap Allah untuk minta dikurangkan waktu soalt itu hinggalah menjadi 5 waktu yang ada sekarang dan pahalanya menyamai dengan solat 50 waktu. Seorang sahabat berkongsi ilmu yang diperolehinya iaitu antara lain hikmah nabi Musa meminta Rasulullah naik menghadap Allah, semakin kerap Rasulullah menghadap Allah, semakin berseri dan bercahaya wajah Rasulullah..

Pandangan ulama kontemporari Syeikh Dr.Yusuo Al-Qaradhawi

"melalui Israk Mikraj, kita boleh fokuskan kepada dua perkara penting iaitu masjid Al-Aqsa dan masjidil Haram. Dimana kedua tempat ini merupaka simbol kepimpinan Rasulullah dan titik tolak kejayaan Islam itu sendiri. Oleh itu ianya hak setiap individu Muslim"
Alhamdulillah semuanya selesai juga dan harapnya pemurnian ini dapat iambil ikhtibar oleh kita semua. Seperti biasa, tidak sah majlis tanpa ada sedikit jamuan untuk para hadirin jemaah yang dimuliakan Allah. SubhanAllah manisnya suasana ini.. bak kata seorang sahabat dari Indonesia "WAH...ASYIK" ^^

Ceramah Israk' Mikraj 2012
29th Rejab 1433 = 19/06/2012

No comments:

Post a Comment

sahabat masjid imam as-syafie sesi 2013/2014

sahabat masjid imam as-syafie sesi 2013/2014

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...