Saturday, July 7, 2012

Lukewarm of Determination

Bismillah Alhamdulillah


Alhamdulillah, Allah berikan nafas sekali lagi untuk menintakan pena di blog SMIAS ini untuk tatapan qudwah bersama. Untuk entri kali ini, kami ingin menyentuh mengenai nilai sebuah KESUNGGUHAN, KEAZAMAN.. dalam diri kita.

Setiap orang punya cetusan rasa suam suatu harapan, hajat, keinginan atau impian yang ingin dicapai, ini merupakan penyebab kenapa hanya segelintir saja menggapai nikmat sebenar kejayaan itu.. kerana cita-cita ini tidak kukuh pada setiap peribadi insan.

Untuk mencapai apa jua yang bernilai dalam hidup ini, kita mestilah berpegang kuat dan tsabat dalam apa yang kita sungguhkan tanpa kenal lelah. Tetapkan suatu kejernihan pada apa jua yang ingin digapai dan berusaha sehabis daya, doa serta tawakkal kepada Allah.

Seperti pepatah english ini "our desires must become burning desires, a resolute will bent only upon achievement." dengan itu jugalah apa yang kita inginkan. Mari mengimbas semula sirah para anbiya dan para pejuang Islam zaman lampau, keteguhan tinggi kepada Allah membuatkan tersemainya kesungguhan yang teguh tunjang akarnya.

Oleh itu, dalam detik masa yang ada ini, renungkanlah kembali seteguh mana sudah akar itu mencengkam sanubari? Keteguhan pada Allah? kesungguhan yang tiada tara yang merupakan tinggalan pejuang-pejuang silam. Buatlah hidup kita terbayar meski dunia itu penjara bagi kaum mukmin, kerana geriji besi itu bukan penghalang bahkan kekuatan.

edited by : Naturemujahid
source : 366 self motivating essays

No comments:

Post a Comment

sahabat masjid imam as-syafie sesi 2013/2014

sahabat masjid imam as-syafie sesi 2013/2014

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...