Thursday, January 5, 2012

Demokrasi dalam Islam : Yusuf Al-Qaradhawi



BISMILLAH ALHAMDULILLAH

Segala puji bagi Allah, tuhan seru sekalian alam.. kerana membenarkan lagi ana untuk berkongsi sedikit lagi ilmu daripada setitis ilmu yang Allah berikan kepada dunia. Selawat dan salam ke atas junjungan kekasih-Nya.. Rasulullah s.a.w serta para kaum kerabat dan sahabat baginda. moga kita beroleh syafaat di akhirat kelak.

Perkongsian kali ini ingin menyentuh tentang DEMOKRASI. dan apakah pandangan ulama kita tentang idealogi ini?? adakah ianya bercanggah dengan Islam?? atau tidak??




Ketika sibuk mengulangkaji di perpustakaan Varsity, ingin santai sebentar.. dan alhamdulillah. dalam pencarian buku sebagai bahan bacaan ringan, terjumpa buku kat atas ni.. "Sayyid Qutb" merupakan antara tokoh dakwah yang paling dikagumi oleh diri ini.


PANDANGAN YUSUF AL-QARADHAWI

Dalam buku beliau bertajuk "Fiqh daulah dalam perspektif al-Quran dan As-sunnah" ada membincangkan persoalan Islam dan Demokrasi. Dalam bukunya, beliau mengatakan bahawa ada suatu pertanyaan yang diajukanoleh seseorang dari Algeria kepadanya sewaktu berada di sana.

Menurut orang Algeria itu, beliau sangatt terkejut dan hairan apabila mendengar sebahagian orang yang dikenalinya bersemangat, dan sebahagian lagi menisbahkan diri kepada beberapa jemaah Islam yang menyatakan bahawa demokrasi tidak diakui dalam Islam.

Malah sebahagian Ulama mengatakan bahawa demokrasi boleh membawa kepada kekufuran. Ini berdasarkanalasan bahawa demokrasi memberi hak kepada rakyat dalam menetapkan hukum, sedangkan sepatutnya bukan rakyat tapi ALLAH s.w.t



Kemudian berkembang pula pendapat mengatakan bahawa Islam menolak demokrasi dan menegakkan diktator. Berdasarkan kenyataan ini, pelbagai persoalan akan timbul. Antaranya,

1. Benarkah Islam menolak demokrasi??
2. benarkah demokrasi membawa kepada kekufuran dan kemungkaran sebagaimana yang di dakwah oleh beberapa golongan??

3. Atau pendapat seperti ini hanya sekadar padangan atas nama Islam, padahal Islam tidak bersetuju dengan pendapat tersebut??

Al-Qaradhawi menjelaskan bahawa telah dicampur adukkan dengan hak & batil oleh orang muslim secara umum serta golongan yang berbicara atas nama agama secara khusus sehingga timbul persoalan diatas.

Oleh itu beliau menjelaskan bahwa kaedah yang disepakati oleh ulama terdahulu dalam menghadapi masalah seperti ini ialah hukum tentang sesuatu merupakan cabang daripada konsepnya.

Al-Qaradhawi menjelaskan juga bahwa sesuatu hukum itu mesti diasaskan kepada "fiqh Muwazanah (pertimbangan).

Jika Demokrasi itu dikatakan bertentangan dengan Islam.. dari sudut manakah ianya bertentangan? apakah ada dalil mengatakan pertentangan ini??

UNSUR DEMOKRASI SELARI DENGAN

ISLAM



Islam menolak seseorang itu menjadi Imam solat yang tidak disukai oleh makmum dibelakangnya. Dalam sebuah hadis disebutkan

"Tiga golongan yang solatnya tidak boleh naik diatas kepala
mereka sekalipun hanya sejengkal.. iaitu seseorang yang mengimani
suatu kaum dan mereka tidak suka kepadanya...."
- Ibnu Majah


Berdasarkan hadis diatas, jika begitu keadaannya dalam menunaikan solat, bagaimana pula dengan pelbagai urusan kehidupan yang lain termasuk politik??

Dalam sebuah hadis sahih menyebutkan

"sebaik-baik pemimpin kamu ialah yang kamu cintai dan mereka
pula mencintaimu, mereka yang kamu doakan dan mereka mendoakan
kalian. dan seburuk-buruk pemimpin ialah pemimpin yang kamu benci
yang dikutuk oleh kamu dan mereka pula mengutuk kamu"

(Hadis riwayat Muslim)


Jelas lagi bersuluh unsur demokrasi itu sebenarnya terdapat dalam Islam. Oleh itu wajib bagi siapa pun untuk menjalankan hak mereka selaku rakyat untuk mengundi pemimpin yang mereka sukai dan yang mengamalkan ajaran Islam dalam pemerintahannya.

sumber : Biografi Tokoh Dakwah [Sayyid Qutb, cetusan idea seorang pejuang]
penulis : Mohamad Kamil AB Majid
Norafifah AB Hamid
Norhidayah Mohammad
terbitan : Dewan bahasa dan pustaka 2010


No comments:

Post a Comment

sahabat masjid imam as-syafie sesi 2013/2014

sahabat masjid imam as-syafie sesi 2013/2014

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...