Wednesday, January 4, 2012

Ukhwah kerana Allah itu pasti


BISMILLAH ALHAMDULILLAH

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatu
(mudah-mudahan anda mendapat keselamatan, rahmat dan berkah dari Allah)


Tahun baru Masihi telah tiba, kedatangannya menyapa, menyingkap satu lagi lembaran musim kehidupan kita di bumi... membuahkan episod-episod dakwah kehidupan kita InsyaAllah.. seiring dengan itu, ana mewakili saf kepimpinan Sahabat Masjid Imam As-Syafie mengucapkan selamat melangkah ke tahun baru Masihi 2012 bersamaan 1433 H.



Ceritera kitA

Pembukaan untuk tahun baru 2012 ni, ana nak bercerita pula... moga dalam lautan cerpen ini, antum semua sedikit sebanyak memperoleh mutiara-mutiara muhasabah untuk kehidupan mendatang...


"Salam, Umar, Azri, dah bangun??? jom turun " mesej di taip pagi itu..

menyingkap tirai pagi itu, cuaca cerah dan suam memanaskan bumi sintok.. bukit Kachi yang dihuni oleh dua DPP dalam varsiti UUM.

"mesej tak dibalas lagi, em.. takpa, baik mengemas dulu " monolog ku.

Meja yang sememangnya bersepah dengan past year question, buku tort dan kes-kes yang perlu di hafal.. Sudah sinonim bergelar mahasiswa.. waktu menggerunkan sekali tentulah waktu final exam.. tapi tiada yang patut ditakuti lebih selain Allah.

Bit...bit.. nada dering "hadid alwi- indtrumental doaku" kedengaran... tertera di skrin
1 MESSAGE RECEIVED......

"Salam, pagi ini akan diadakan aktiviti masak di masjid pada jam 9pagi. Bagi sahabat yang berkelapangan dijemput turun untuk membantu sekali, bagi yang ada exam, utamakan exam. -kak Yana "

"^^ ustaz dah g tau semalam lagi.. hehe" cetus hati kecilku.

selang beberapa minit kemudian, Azri pula menghantar mesej, kami bergerak turun ke masjid tepat jam 9.30am.

Masjid Kachi kelihatan lengang... tiada kedengaran suara vakum yang menjadi kelaziman pak Mat.

"eh mana pak Mat? tiada orang pun" tanya diriku

"Pak Mat dan ustaz keluar beli barang la tu" jawab Azri.


Dalam pada berEXAM.. Janganlah sesekali lupa amanah kita.. selaku hamba Allah.. hablu minAllah.. hablu minan'nas. Pergantungan kepada Allah itu penting.. bukannya pada STUDY kita, tapi jangan abaikan study...

Selang puluhan minit kemudian.. pak Mat tiba, Abdul Rahman juga ada bersama.. alhamdulillah, ada juga muslimin. (muslimat selalu conquer)


Masak bermula

Bahan-bahan perlu disiapkan dulu... barulah boleh memasak.. santai-santai camni juga boleh dapat pahala.. kerana kita menolong memudhkan urusan orang lain.. pada masa sama boleh mentaqarrub diri tentang kekuasaan Allah.



Kami tidak bertiga.. tapi makcik dan pakcik UPSB
turut tolong sama..

[ Manisnya berjemaah ]




Petai !!!!!!!!!!!!

PENGEMBAR@@N MENCARI ULAM


Semakin ramai makcik datang membantu...

"eh.. Azri, makcik blok kamu tu kan? "

"yup.." sambil kami tunduk tanda hormat kepada orang yang lebih tua.

"blok kamu makcik.. blok sa pula pakcik.. teda ni turun sa nampak.. haha, sibuk kali"

*****
"ni... sapa nama " Mak chak melambai tangan memanggil kami

"ya da pa mak Cak?? " respon ku.

"boleh tolong mak cak, ambil ulam mengkudu dekat atas bukit tu " bercakap dalam pelat Kedah., sambil tangan menunjuk kearah cerun bukit blok lelaki Bank Rakyat.

"InsyaAllah mak cak. bole saja" sahut ku.

Kami bertiga memulakan ekspedisi mencari ulam.. pucuk muda untuk santapan tengahari nanti. wah-wah.. mencabar juga. careful guys !!



Tidak sekadar di situ... kini mencari serai pula... hehe, tidak sukar untuk mencari, sebab tumbuh dekat saja dengan masjid.

"Azri... kurusnya serai ni.. kat rumah gemuk ja" perli ku

"tak taulah juga saya Dash, a.ah " sambil memotong akar pada serai yang ingin diambil

"bukan macam tu, mari pak mat tunjuk cara." lelaki yang sa kagumi, walau di usia sebegini masih kuat untuk berbakti. banyak ilmu yang dapat ditimba.

"potong akar macam ni.. supoaya yang tumbuh nanti tidak kurus. dia jadi kurus sebab teknik salah dalam memotong.." jelas pak mat.

"Oh..." angguk kami





Kak Dina.. salah seorang MT tolong sekali memasak Ikan..


TROPIKA.. NIKMAT



Cuaca tropika pula rasanya.. lihat gambar diatas.. kami berada kat pulau ke??? hehe, pokok kelapa pula.. ceciter... ceciter..



"Kelapa ni boleh makan tak? " tanya Azri sambil ditangannya memegang kelapa muda, kecil dan bujur bewarna oren kekuningan.

"eh.. kelapa! " excited. lalu tanya kepada pak mat perihal kelapa tu.. pak mat cakap.. nak makan makn jangan minta pak mat..sebab bukan pak mat yang tanam. huhu.. bole jah.

apa lagi. jom belah buah... Mak cak tolong sebagai hadiah untuk kami..





nikmatnyeRRR.. alhamdulillah




Akhirnya... sesi masak selesai.. kami semua menjamu selera, nikmatnyer terasa... dalam mengisi perut kenyang... dapat pula menambah pahala insyaAllah.. moga ukhuwah Exco dan Mt Sahabat Masjid dengan pak mat dan semua berkekalan demi kelancaran gerak kerja Islam juga..




Inilah kami.... barisan saf Sahabat Masjid Kachi 2011

Kedengaran surah al-baqarah di alunkan melalui speaker masjid.. Alhamdulillah.. sekian untuk kali ini dulu pena wakafku untuk Blog SM tercinta ni..

by ; nature mujahd
date : 2nd January 2012


















No comments:

Post a Comment

sahabat masjid imam as-syafie sesi 2013/2014

sahabat masjid imam as-syafie sesi 2013/2014

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...