Monday, September 12, 2011

Mukmin umpama pohonan Kurma

.......Bismillah Alhamdulillah........

Syukur kehadratNya............ ana di beri kesempatan lagi untuk berkongsi secebis ilmu yang dicedok dan ditimba hasil daripada pembacaan ana...

Pada kali ini, ana hendak menyentuh tentang "KURMA" dan kaitannya dengan seorang mukmin itu. Ana hendak mengutarakan satu teka-teki...

"dalam banyak pokok dan tumbuhan yang Allah ciptakan, ada sejenis pokok yg daunnya tidak pernah gugur dan sifatnya sama seperti seorang muslim"

teka-teki yang sama Rasulullah utarakan kepada sahabat-sahabatnya 1400 tahun yang lalu. Ianya merupakan hadis yang diriwayatkan oleh Muslim dan al-Tarmizi.


Ya sahabat sekalian, pokok kurma tidak pernah menggugurkan daunnya kerana yang gugur itu adalah pelepahnya. Imam al-Nawawi ketika mensyarahkan hadis diatas menerangkan perumpamaan pokok kurma dengan seorang mukmin ialah isyarat yang menunjukkan banyaknya faedah pokok ini.

Rasanya yang enak, ketahanannya walaupun telah kering tetapi masih boleh di makan, batang serta pelepah dan daunnya boleh dimanfaatkan sebagai tiang, kayu api, tali dan sebagainya. Demikianlah juga seorang mukmin itu yang memiliki pelbagai kebaikan dengan ketaatan dan amalan-amalan solehnya seperti solat, zakat, sedekah, puasa serta akhlaknya yang mulia.

Kita selalu membandingkan perumpamaan seperti "jadilah ibarat pohonan rendang berbuah, bila dibaling dengan batu.. dibalas dengan buah". pernah sahabat semua berfikir... dari mana perumpamaan ini dipetik.. menjadi pohon berbuah adalah baik.. dan sebaiknya seperti cerminan kurma.

Pelbagai lagi bukti kehebatan kurma itu yang Allah berikan.. demi menjana idea dan minda cerdas.. ana tinggalkan bukti yang lain pada antum semua untuk mencarinya...

Firman Allah bermaksud "Dan goyangkanlah pangkal pohon kurma itu kearahmu, nescaya pohon itu akan menggugurkan buah kurma yang masak kepadamu. Maka makan, minum dan bersenang hatilah kamu" (surah Maryam 19: 25-26)

Riwayat hadis diatas menunjukkan kepada kita bagaimana baginda S.A.W sentiasa mempelbagaikan pendekatan tarbiah baginda dengan mengajak para sahabat sentiasa cerdas berfikir dan sentiasa mensyukuri nikmat dan pemberian Allah

oleh itu... jangan mengamalkan memakan kurma pada bulan Ramadhan sahaja.. lebih baik jika diteruskan setiap bulan.. moga beroleh berkah insyaAllah.

sumber: Artikel solusi isu#34
di edit : nature mujahid

No comments:

Post a Comment

sahabat masjid imam as-syafie sesi 2013/2014

sahabat masjid imam as-syafie sesi 2013/2014

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...